Je hebt er vast al wel eens van gehoord of het het vast wel eens…
Alles wat je moet weten over een zakelijke verhuizing
Ga je binnenkort met je bedrijf verhuizen of ben je het van plan? Dan is het natuurlijk wel zo handig om te weten wat er allemaal bij komt kijken. Een bedrijf verhuizen is namelijk heel anders dan als je zelf verhuist. Ik vertel je graag hoe een bedrijfsverhuizing werkt, wat je moet regelen en hoe je het beste kunt verhuizen. Daarnaast vind je in dit artikel ook een checklist voor verhuizen bedrijf, zodat je er zeker van bent dat je alles hebt.
Wat moet je regelen?
Het ligt er natuurlijk aan wat voor bedrijf je hebt. Moet je bijvoorbeeld je archief verhuizen, het magazijn of werk je in de zorg of het onderwijs? Bij elke verhuizing moeten er andere zaken worden geregeld. Maar er is wel een overeenkomt: er moeten spullen worden verhuisd. Daarvoor is het handig om een verhuisbedrijf in te schakelen. Vlaming verhuizingen helpt bij onder andere bij een kantoorverhuizing. Ze helpen bij van A tot Z met de verhuizing: van verhuisdraaiboek tot het daadwerkelijk verhuizen.
Daarnaast is het belangrijk dat je de huurovereenkomst op tijd beëindigt, een indelingsplan maakt en nieuwe adresgegevens doorgeeft aan de KvK, de bank en op je website. Geef het eventueel ook door aan klanten en/of leveranciers. Geef de verhuizing daarnaast ook aan bij de Belastingdienst. Het is ook handig als iemand wordt toegewezen tot coördinator die de verhuizing gaat leiden. Vergeet ook niet je personeel tijdig te informeren en laat ze het nieuwe pand of de nieuwe ruimte voor de verhuizing zien.
Hoe werkt een zakelijke verhuizing met een verhuisbedrijf?
Het is dus erg handig om een verhuisbedrijf in te huren. Maak samen met het bedrijf een draaiboek en bespreek de werkwijze en wat er allemaal mogelijk is. Sommige verhuisbedrijven hebben gediplomeerde projectleiders die ervaring hebben met (zakelijke) verhuizingen. Hierdoor zal je veel minder stress ervaren en heb je tijd voor andere werkzaamheden.
Waar moet je op letten bij een verhuisbedrijf?
Als je ervoor kiest om een verhuisbedrijf in te schakelen, zijn er enkele aspecten waar je op moet letten. Zo is het aan te raden om een erkend verhuisbedrijf in te schakelen die korte kleintjes heeft tussen de projectleider en verhuizers. Daarnaast is het een pluspunt als een verhuisbedrijf gediplomeerde verhuizers en projectleiders in dienst heeft.
Lees de klantreviews en de algemene voorwaarden voordat je in zee gaat met een verhuisbedrijf. Kies niet meteen het goedkoopste bedrijf, want een fout tijdens een verhuizing kan grote gevolgen hebben.
Checklist voor verhuizen kantoor
Of je nu een verhuisbedrijf inschakelt of niet: er blijven zaken die je als bedrijf zelf moet regelen. Denk hierbij aan een indelingsplan of het doorgeven van het nieuwe adres. De belangrijkste punten op een rij:
- Personeel informeren
- Projectcoördinator toewijzen
- Beëindiging huurovereenkomst
- Verhuisbedrijf inschakelen
- Indelingsplan maken
- Eventueel verhuisverzekering afsluiten
- Pas verzekeringen aan
- Verhuisdraaiboek maken
- Spullen opruimen/uitruimen die niet mee gaan
- Verhuisinstructies personeel
- Personeel kijkje laten nemen in nieuwe pand
- Buren op de hoogte brengen van de verhuizing
- Verhuisdozen kopen en labelen
- Inpakken
- Lunch, drinken en tussendoortjes voor de verhuizing
- Nieuw adres doorgeven aan KvK
- Nieuw adres doorgeven aan de Belastingdienst
- Nieuw adres doorgeven aan de bank
- Nieuw adres doorgeven aan klanten en/of leveranciers
- Nieuw adres doorvoeren op de website en Google
- Vestigingsvergunning bekijken
Conclusie
Kortom, er komt heel wat kijken bij een zakelijke verhuizing. Een bedrijfsverhuizing vereist een bijzondere aanpak. Daarom is het handig om een erkend verhuisbedrijf in te schakelen. Dat scheelt ook een hoop tijd en gedoe. Wil je het toch liever zelf aanpakken? Gebruik dan de checklist zodat je zeker bent dat je de belangrijkste punten niet vergeet. Succes met de verhuizing!